Behandling af skuldersmerter

Smerter i skulderen forekommer hos op mod 1/3 af befolkningen og er oftest relateret til enten overbelastning eller skade. Overbelastninger kan forekomme både i forbindelse med job eller i fritiden, fx ved mange løft eller arbejde med armene over skulderhøjde. Akutte smerter er i mange tilfælde relateret til sport eller fald på arm eller skulder.

Hos Spine & Mind Fysio har vi mange års erfaring i udredning og behandling af skulderproblematikker, specielt hvor skuldersymptomerne også har relation til nakken.

Vi kan lære dig at håndtere og lindre smerter i skulderen

Første konsultation hos os består af en fyldestgørende samtale omkring din situation og en grundig undersøgelse af skulderen og formentlig også nakken.

I samarbejde med dig lægger vi en behandlingsplan ud fra vores konklusioner og dine behov og ønsker. Behandlingen har fokus på at gøre dig i stand til at håndtere din situation og består af information om de sandsynlige forklaringer på symptomerne. Derudover vil du blive instrueret i øvelser i forhold til arbejdsstillinger, træning eller andet. Øvelserne har til hensigt at lindre bevægelser og symptomer samt forbedre din muskelfunktion over skulderen, skulderbladet og nakken. Behandlingen kan suppleres med massage eller mobiliseringsteknikker afhængigt af din problematik.

Generelt om skuldersmerter

Muskler omkring nakke og brystryg hænger sammen med musklerne på skulderbladet og skulderen. Derfor oplever nogle både gener fra skulderen og fra nakken/brystryggen, især hvis symptomerne har stået på gennem længere tid.

Oplever du smerter eller gener efter overbelastning, eller har du smerter opstået akut, er det hensigtsmæssigt at aflaste skulderen over nogle dage, dvs. reducere de aktiviteter, der giver gener. Efter fald eller andre større traumer er det hensigtsmæssigt at få skulderen undersøgt evt. på skadestuen. Hvis du fortsat oplever symptomer efter aflastning, kan du søge hjælp hos en fysioterapeut.